26 mars 2014

En Gammal Skatt

På finska kallas dessa för kappa, men när jag googlade det på svenska fick jag inga träffar. Har månne dessa potatismått ett namn på svenska? Eller kallas de bara för potatismått, för med det fick jag inte heller några träffar... Hmm.. kommentera gärna om ni vet! Men här är nu i alla fall min egna lilla kappa. Visserligen är den inte brännmärkt med året som jag skulle villa. Ett litet brännmärke har den undertill, antar att det är initialer.. Men den är i alla fall väldigt gammal och välanvänd. Kanterna är alldeles rundade och när den kom på posten föll den nästan isär. Men den är alldeles underbar! Pricken på i blir en söt liten vårblomma i den.





3 kommentarer:

  1. KAPPE - rymdmått mest använd för spannmål och potatis, En kappa = 1,75 kannor = 4,58 liter
    :)

    SvaraRadera
  2. Måttet heter Skäl, en 1/4 tunna, ca 20 liter, och användes (vad jag vet) bara för att mäta potatis i vår by.

    SvaraRadera

Jag blir så glad av en kommentar,
så lämna gärna en rad eller två :)