27 maj 2016

Att Måla Golvkakel Själv

Nu kan jag så småningom börja visa upp vårt nya hem, i takt med att det blir färdigt. Hela tiden är det bitar som faller på plats och jag har fullt med planer i mitt huvud. Det första vi gjorde med hela lägenheten var att riva en hel massa tapet. ALLT var tapetserat! Sedan målade vi vitt, vitt vitt! Väggar, lister, batterier, allt! Efter det har jag gjort två lite större målarprojekt och jag tänker nu börja med att visa upp det ena. Det här var också min sista examensdel i skolan.

Vi börjar med Före bilden:

Före bild

Jag tyckte inte om färgen i toaletten, jag tyckte det kändes ofräscht och gammaldags. Jag ville ha en ljusare, modernare toalett, med en illusion av större kakel.

Här har ni resultatet:

Efter bild





Så här gjorde jag: Jag började med att mäta upp kaklen och skar sedan ut en schablon i marockanskt mönster. Sedan målade jag golvet vitt och efter det började jag dutta grå färg genom schablonen. På svåra ställen där jag inte kom åt med schablon, gällde det att vara stadig på handen och måla dit mönstret med en tunn pensel. Hela projektet tog ca 17 timmar, och jag sparade en hel massa pengar på att måla, istället för att lägga nytt kakel. Nu ska ännu fogarna på väggen göras om till vita, så är det klart. Det känns helt fantastiskt att ha ett helt eget hem, där man kan förändra och förvandla som man vill. Vilken härlig kreativ frihet!


38 kommentarer:

  1. Wow! Tänkt vad man kan göra med små enkla medel, jättesnyggt slutresultat! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det ljuvligt när man får vara kreativ i sitt egna hem! Tack så mycket!

      Radera
  2. Wow wow WOW! Vilken kul idé och jisses va snyggt det blev! :O

    SvaraRadera
  3. Oj, det blev jättefint! Jag har också målat kakel, men utan schablon, så det blev bara ny färg. Det där är definitivt ett strå vassare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, så snällt! Men visst är det ljuvligt när man kan skapa en sådan förvandling med bara lite färg :)

      Radera
  4. Jättefint!! Vad är det för typ av färg? Har velat måla mitt toagolv så länge men hittar inte rätt färg :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, färgen hör till serien V33 :)

      Radera
  5. Otroligt snyggt! Tack för tipset! ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, så roligt att inspirera andra :D

      Radera
  6. Hej! Helt superfint! De blir på nåt sätt ännu finare när man vet att det är eget handarbete och inte någon som man anställt för att göra det. Och tänk hur det piffar upp rummet! Bravo :) Ja tror det finns något sätt att få didär gängorna mellan väggkaklen också vitare, de blir ju lätt lite röda med tiden :) Du har en härligt positiv blogg Camilla :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Julia! Jo vi har köpt något som heter Sauma-fix som man ska kunna stryka över fogarna. Man får hoppas det blir bra som vitt :)

      Radera
  7. Wow! Imponerande! Vi har en liten toalett med trista bruna kakel.. Detta hade absolut varit något jag kunde testa att göra där! Tack för inspirationen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Och känner man inte för att göra hela grejen med schablon, kan man ju helt enkelt måla enfärgat också :) Lycka till!

      Radera
  8. Sara Ljung27/5/16 09:40

    Åh, vad fint! Jag funderar att använda liknande schabloner på vår (just nu) sjabbiga gästtoalett �� Var har du köpt schablonen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Så roligt! Jag har själv tillverkat schablonen, för att få exakt rätt mått till just det här kaklet :)

      Radera
  9. Wow wow wow! Så ortoligt snyggt och smart!!

    SvaraRadera
  10. Wow! Jättesnyggt, du kan nog Camilla!

    SvaraRadera
  11. Det blev helt supersnyggt!

    SvaraRadera
  12. Wow, galet snyggt!! Så inspirerande :)

    SvaraRadera
  13. Hej Camilla
    Såååå snyggt❤ Var hittade du just denna schablon.
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, tack så mycket! Schablonen har jag skurit själv :)

      Radera
  14. Jag tänkte om du hittade mönstret någonstans o kalkerade av den för att sedan skära till schablonen. Var hittade du då mönstret? ��❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, nu minns jag inte exakt vilken sida. Men på nätet någonstans :)

      Radera
  15. Tack iaf fall för jätte bra inspiration 😊 Jag har hittat den o även andra superfina kakelmönster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att höra! Bra att bloggen kan fungera som inspiration! Det gör mig väldigt glad :) Lycka till!

      Radera
  16. Riktigt snyggt! Använde du papper till schablonen eller något annat material?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Jag använde ett slags väldigt tjockt plast som jag skar i med skalpell. På det viset kunde jag använda samma schablon fler gånger.

      Radera
  17. Alexandra29/8/17 15:08

    Wow! Nu ska jag också sätta igång med vårt tråkiga badrum! Vad för typ av färg använde du? Behövs ju ändå något som inte slits så snabbt. Vart köpte du färgen? ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till! Det har nu suttit där över ett år och är i toppskick, inget har ändrats sen jag målade. Jag bor i Finland och köpte kakelfärgen på K-Rauta :)

      Radera
    2. Alexandra29/8/17 22:43

      Tack för svar! Målade du i duschen också? Tänkte om man behöver starkare färg där :)

      Radera
    3. Nej, bara toaletten. Det stod på burken att den inte fungerar i våtutrymmen. Men det kanske finns någon färg som gör det?

      Radera
  18. Så snyggt!! Hur slitstarktskulle du säga att det är? efter tvättar och dusch?

    SvaraRadera

Jag blir så glad av en kommentar,
så lämna gärna en rad eller två :)