28 juli 2015

Roadtrip Äventyr

Vi hade så jätteskoj på vår roadtrip till Sverige förra året (minnen här), så vi bestämde oss att göra om det i år. Vi tog igen båten över från Åbo, så det blev en lite tidigare väckning... 04:00! Men bra gick det, vi sov på båten och sen körde vi ända in till midnatt för att komma till Jönköping. Nästa dag blev det såklart dags för Ullared! Det var folk så in i sjutton där och dessutom höll de på att spela in en ny säsong av Ullared serien. Men vi lyckades ändå göra en hel del fynd på våra 4½ h som vi var där. Några julklappar, massor spel, lite kläder, en handväska och ett och annat köksredskap. Sen bar det av till västkusten där vi tältade och gjorde ett misslyckat försök att grilla på stranden då det blåste 7 m/s. Det skulle fortsätta att blåsa på det sättet, så vi körde tvärs över Sverige till östkusten istället, campade en natt i Kalmar och sen drog vi över bron till Öland. Vilken otroligt vacker ö det var! Vi blev ju tvungna att besöka Böda Sand, bara för att få uppleva Sveriges största camping. Där var det full rulle på gång och massvis människor. Så efter en lätt lunch drog vi vidare till en mysigare, lugnare camping. Mästerkocken Ben fixade till lyxiga pulled pork dogs på trangian och sen tog vi en kvällsrunda minigolf. Nästa morgon var det dags att börja ta sej tillbaka mot huvudstaden för en sista natt. På vägen besökte vi Borgholms slott, och några söta små städer, åt glass och firade vår 6 års årsdag. Sista natten sov vi på hotell i Kungens Kurva och fick igen stiga upp mitt i natten för att hinna till båten. 1800 km och 1500 bilder senare var vi hemma igen, efter en mycket lyckad resa.

Ett och annat fynd...

Camping mys i Kalmar

Bron över till Öland

Den berömda gatan 5th Ave på Böda Sand, där campar man...

...med stil!

Vår mysiga camping vid havet

Där vi njöt av lite vin vid solnedgången

Borgholm Slott

Ett litet besök i Mönsterås för lunch

Och ett litet besök i Söderköping för glass

Sen bar det hemåt, efter många härliga dagar i ljuvliga Sverige!