16 december 2015

Att Tillverka En Ostbricka

Den senaste tiden har jag kört till Karis två gånger i veckan efter jobbet. Vi har haft examensdelen Möbelsnickeri i skolan och vår uppgift var att göra ett skärbräde av alm. Det var mycket arbete och jag räknade ut att det gick kring 10 timmar att göra det. Allting började med en jäätte stor planka, nästan ett halvt träd. Kort förklarat har det gått till såhär: Först har det kapats med radialsåg, jag har klyvt med cirkelbordssåg, riktat med rikthyvel, planat med planhyvel, limmat, riktat, planat, kapat, limmat, slipat, slipat och slipat, både för hand, med excenterslipmaskin och med bredbandsslipmaskin. Efter det har jag fräst kanterna runda med en liten underbordsfräs. Till sist har jag oljat brädan med linolja för att få fram träets fina struktur och för att ge det en aning mörkare nyans. Jag ville ju inte använda mitt projekt, som jag lagt ner så mycket tid på, som skärbräde! Istället fick det bli en ostbricka, jag tänkte mej att det då inte blir så mycket skärande i det. Och noggrann som jag är med detaljer, fäste jag två skåphandtag för att få en liten fin touch på det hela.




Det var verkligen jätte intressant att få lära sej hur sådant här blir till 
och att lära sej använda en massa maskiner som var nya för mej. 
Och bäst av allt: alla tio fingrar är kvar!! 


2 kommentarer:

  1. Snyggt och imponerande! Du får materialet att lyda. Fint

    SvaraRadera

Jag blir så glad av en kommentar,
så lämna gärna en rad eller två :)